העובדים זרים אך זכויותיהם חוקיות

העובדים זרים אך זכויותיהם חוקיות 

אם אתה בעל חברה אשר מעסיקה עובדים זרים ו/או אם אתה אדם פרטי אשר מעסיק עובד זר בביתך בעבודות משק בית – ראה הוזהרת !

גל תביעות בביה"ד האזורי לעבודה פוקד לאחרונה מעסיקים רבים ברחבי מדינת ישראל.
היום בשוק העובדים משולבים למעלה מ- 100 אלף עובדים חוקיים האוחזים באשרת עבודה בישראל ועובדים לרוב בבניה, בחקלאות, בעבודות נקיון, בטיפול סיעודי ועוד וכ – 300 אלף עובדים זרים לא חוקיים אשר גם הם משתלבים באופן לא חוקי במעגל העבודה בישראל. 
העובדים הזרים מגיעים למדינת ישראל במטרה לעבוד מספר שנים ולהרוויח כסף שיסדר אותם כאשר ישובו לארצם. עבורם כל כסף שיוכלו להרוויח יסדר אותם ואת משפחתם טוב יותר בעתיד.
הם עוזבים משפחות, בית, ילדים, בני זוג ומגיעים לכאן לעבוד, לעבוד ולעבוד.
הם אומנם עובדים זרים אך מבחינת החוק "חוק עובדים זרים" ביחס לדיני העבודה הם זכאים למלוא הזכויות גם כשהם עובדים בטיפול בקשישים ובסיעוד וגם כשהם עובדים בבנייה, בחקלאות או כל עיסוק אחר במעגל העבודה בישראל בין אם הם עובדים באופן חוקי ובעלי אשרת עבודה ובין אם עובדים ללא רשיון.
לרוב נחשבים העובדים הזרים כוח עבודה זול וחרוץ אשר מוכן להשתלב בשוק העבודה בעיקר בתחומים של בנייה, מסעדנות, גינון, חדרנות, עבודות נקיון, טיפול וסיעוד בקשישים וחולים ועוד.
אלא שלאחרונה לא בטוח שהעובדים הזרים מהווים כוח עבודה זול, השכר המינימלי אותו משלמים להם המעסיקים אינו כולל זכויות סוציאליות, חופשות, ימי מחלה, שעות נוספות, חופשת מולדת, דמי כיס, תוספות ופיצויים שבגינם תובעים עובדים זרים רבים מעסיקים במשק ומעסיקים קשישים שלרוב אינם מודעים לזכויות העובד הזר ולהיותם חשופים לתביעה.
משרד עורך דין עודד שטרוזמן, מומחה לדיני עבודה וייצוג בבית משפט, מתאר את התופעה ומספר כי במשרדו מטופלות לא מעט תביעות בבית הדין לעבודה אשר במסגרתם תובעים עובדים זרים חברות ומעסיקים בגין אי קבלת זכויות סוציאליות ודורשים פיצויים בסכומים גבוהים.
חברות רבות אשר מעסיקות עובדים זרים מוצאות את עצמן בפני תביעות של עובדים זרים אשר עבדו בחברתם פרק זמן קצר יחסית של שנה עד שנתיים ואלה דורשים עשרות אלפי שקלים כפיצויי בגין אי מתן הודעה לעובד ופירוט של תנאי העבודה, פיצויי בגין אי מסירת תלושי שכר, שכר נמוך משכר המינימום, דמי תוספת עבור עבודה בחגים, פיצויי פיטורין, אי הפרשות לפנסיה, פדיון ימי חופשה, נסיעות , דמי הבראה ועוד. 
ברגע שחברה מעסיקה כמות של עובדים זרים ומוצאת את עצמה מקבלת גל של תביעות כספיות המסתכמים יחד בסכומים גבוהים מאוד של מאות אלפי שקלים, כל קיום החברה והתנהלותה מתעתע ומבעבע.
ככל שתודעת זכויות העובדים הזרים תחלחל אצל המעסיקים כך יקטן אט אט הסיכון בתביעות מסוג זה אלא שלשם הדרך עוד ארוכה.
גם בשוק הפרטי של העסקת עובדים זרים קיימת תופעה של תביעות הפעם מצד המדינה המאשימה את המגזר הפרטי אשר מעסיק עובדים זרים ללא היתר בעבודות משק בית. מבחינת החוק כל מעסיק עובד זר חייב לקבל מראש היתר להעסיק עובד זר בין אם לעובד יש אשרת עבודה ובין אם לאו.
רשות האוכלוסין וההגירה של משרד הפנים מנסה להילחם בתופעה של העסקת עובדים זרים בניגוד לחוק אשר הולכת ומתפשטת בקרבנו. באם הינך מעסיק באופן פרטי עובד זר בעבודות משק בית הינך עובר עבירה על החוק, יוגש כנגדך כתב אישום פלילי ויושט עליך קנס גבוה של עשרות אלפי שקלים.
בפסק דין מנומק זוכתה נאשמת אשר יוצגה על ידי משרדו של עורך דין עודד שטרוזמן, מומחה לדיני עבודה וייצוג בבית משפט, מעבירה של העסקת עובד זר בעבודות משק בית ללא היתר העסקה וללא ביטוח רפואי בניגוד לחוק עובדים זרים שהוגדרה כעבירה חמורה בעלת השלכות חברתיות ומוסריות.
בשנת 2012 הוגש נגד הנאשמת כתב אישום פלילי וקנס של עשרות אלפי שקלים. התיק נדון בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, בעבירה של העסקת עובד זר בעבודות משק בית ללא היתר וללא ביטוח רפואי, לאחר שמיעת הראיות וחקירת העדים ולאחר שנסתיימה פרשת התביעה, בסופו של יום יצא מלפני בית הדין פסק דין אשר זיכה באופן מלא את הנאשמת, כתב האישום בוטל ובאופן טבעי מי שיוצא זכאי לא משלם קנסות למדינה. 
במדינת ישראל מועסקים מאות עובדים זרים בין במגזר העיסקי ובין במגזר הפרטי שני המגזרים חשופים לתביעות פליליות וכספיות בגין העסקה שלא כדין וללא זכויות סוציאליות אשר להם זכאים העובדים הזרים. אין חולק כי עלינו כציבור ליישם את החוק ולהגן על עצמנו מפני תביעות מסוג זה. 
אז מה עושים ? לקבלת עצה משפטית מקיפה יש לפנות למשרד עורך דין עודד שטרוזמן, מומחה בתחום דיני עבודה וייצוג בבית משפט.
מיידע נוסף אודות המשרד ניתן למצוא באתר האינטרנט שלנו: www.shtruzman.co.il.
 

http://shtruzman.info.websitepanel.co.il/

http://shtruzman.info.websitepanel.co.il/Debt/

 

 

  • 2
  • 1